Dyslexie

Definitie dyslexie:

Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/ of schriftbeeldvorming (spellen).

 

Door de invoering van het passend onderwijs valt per 1 januari 2015 de dyslexiezorg onder de Jeugdwet. Dit betekent dat de dyslexiezorg niet meer door de zorgverzekeraar georganiseerd en gefinancierd wordt, maar door de gemeente. Voor het verkrijgen van een dyslexieverklaring en eventueel behandeling zijn verschillende stappen nodig: signaleren, begeleiding, onderzoeken en verdere hulp.

 

Mogelijke signalen voor ouders en leerkrachten:

• De leerling heeft al in een vroeg stadium problemen met het onthouden van bijvoorbeeld namen, kleuren en versjes.

• De leerling heeft moeite met het herkennen van klanken (fonemisch bewustzijn).

• De leerling draait soms letters en cijfers om.

• Na intensieve training is er geen of nauwelijks vooruitgang op het gebied van lezen en spellen.

• Het niveau van lezen en spellen kan na een vakantie lager dan voor de vakantie.

• De leerling verwerkt informatie langzamer dan leeftijdgenoten.

• De leerling heeft soms moeite om op woorden te komen.

• De leerling heeft moeite met het automatiseren van optellen, aftrekken en tafels.

• Dyslexie komt bij meer familieleden voor.

 

Als lees/spellingsproblemen zijn gesignaleerd zal de school uw kind extra ondersteunen. De manier waarop dit gebeurt kan verschillen: groepsleerkrachten kunnen de begeleiding verzorgen, maar ook een remedial teacher of tutor kan hiervoor worden ingezet.

 

Als uw kind minimaal anderhalf jaar leesonderwijs heeft ontvangen en na intensieve begeleiding van minstens een half jaar blijkt dat er onvoldoende vooruitgang is geboekt, dan is doorverwijzing naar meer gespecialiseerde zorginstantie aan de orde. Het schooldossier dient aan te tonen dat de vermoedens van dyslexie gegrond zijn en dat er voldoende extra hulp geboden is. In dat geval vindt er vergoede diagnostiek plaats door een gekwalificeerde zorgaanbieder*, gecontracteerd door de gemeente. Een dergelijk onderzoek omvat naast de didactische toetsen die de interne begeleiders op school afnemen, een intelligentieonderzoek en een aantal specifieke toetsen rond informatieverwerking en het geheugen. Als dyslexie wordt vastgesteld dan krijgt een leerling een dyslexieverklaring.

 

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding van alle kinderen met dyslexie. Alleen als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie komt uw kind in aanmerking voor 45 tot 60 behandelingen van een zorgaanbieder. Naast deze behandelingen krijgt uw kind huiswerk mee. Het is van essentieel belang dat zowel ouders als school nauw betrokken zijn bij de behandeling.

Ondanks de dyslexieverklaring komen niet alle kinderen in aanmerking voor specialistische zorg buiten school. Wel hebben ze recht op de compenserende en dispenserende maatregelen die geboden kunnen worden binnen school.

 

In overleg met de leerkracht, ouders en leerling worden de maatregelen ter verlichting en compensatie schriftelijk vastgelegd in een persoonlijk ‘dyslexie-protocol’.

 

Voorbeelden van dispenserende en/of compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op spellinggebied:

• Extra (verlengde) instructie.

• Stellen op de computer.

• Spellingscontrole gebruiken op de computer.

• Minder maken van de taallessen, en/of dit mondeling afmaken met een leerling.

• Bij zinnendictees alleen de dikgedrukte woorden opschrijven.

• Visuele ondersteuning van de spellingregels.

• Regelmatig gesprekken voeren met de leerling.

• Werkstukken van Topondernemers voorbereiden met de leerling. Tekst in het klad wordt meteen op de computer getypt.

• Schrijftaak verlichten.

• Spellingfouten negeren/gedifferentieerd beoordelen (bijv. bij topografie/Engels)

 

Voorbeelden van dispenserende/compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op leesgebied:

• Voorlezen van een tekst door leerkracht of medeleerling. Dit geldt niet voor teksten van het Cito begrijpend lezen.

• Makkelijke boeken die qua inhoud aansluiten bij de leeftijd/interesse van de leerling.

• Extra leestijd.

• Extra (verlengde) instructie.

• Geheugensteuntjes (visueel).

 

Voor de afname van Citotoetsen bij dyslectische leerlingen kunt op deze site van het Cito kijken.

 

Hoofdbehandelaars werken volgens het Protocol Diagnostiek en Behandeling 2.0. De volgende beroepsgroepen zijn bevoegd om de behandeling uit te voeren:

• Een BIG geregistreerd gezondheidspsycholoog,

• een NIP geregistreerd kinder- en jeugdpsycholoog en

• een NVO-geregistreerd orthopedagoog- generalist.

 

Als medebehandelaar kunnen een basispsycholoog en /of orthopedagoog en logopedist betrokken worden.

Nieuws

Toch een beetje carnaval!

Normaal gesproken vieren we met de hele school carnaval met allemaal spelletjes, een casino, restaurant, waarzeggers, modeshow en zelfs een spooktunnel. Dit jaar was al snel duidelijk dat het niet op dezelfde manier kan doorgaan.  

 

Gelukkig is het vandaag toch nog een beetje carnaval op de Oosteinder. De kinderen mogen verkleed komen en de oudercommissie heeft gezorgd voor iets lekkers. Alle kinderen maken een masker en er is ook aandacht voor de groepsvorming. Daarnaast gaan sommige lessen gewoon door, maar wie kan nou zeggen dat hij ooit een rekenles in een Mariopak heeft gehad, of een (sneeuwballen)dictee verkleed als prinses? 

 

Ook is er in deze week in elke klas besproken waarom we eigenlijk carnaval vieren. Weet u het?  

Carnaval wordt elk jaar op een andere datum gevierd. Deze datum heeft alles te maken met het paasfeest. Pasen valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Carnaval begint precies 7 weken eerder dan eerste paasdag.  De woensdag na carnaval heet Aswoensdag. Die dag is het begin van een tijd van vasten, men eet dan 40 dagen heel sobere maaltijden.  Er zijn verschillende theorieën over de herkomst van de naam. Sommige mensen zeggen dat carnaval komt van het Latijnse woord carna vale, dat betekent afscheid nemen van vlees.  

 

Carnaval is een katholiek feest. De kerk vond het beperkt eten (het vasten) voor veertig dagen een belangrijk onderdeel van het geloof. Ook Jezus had veertig dagen gevast in de woestijn. Voor de vastentijd mocht er nog flink gegeten en gedronken worden. Er werd zelfs een feest van gemaakt, carnaval! 

12 februariLees verder
Hoera! Fijn dat je er weer bent!

Wat een mooie ontvangst vanochtend.

Een plein vol ballonnen en een spandoek.

Vanochtend was de oudercommisie al vroeg in de weer om dit mogelijk te maken. Bedankt hiervoor!

De sneeuw en de vrolijke kinderen maakten het plaatje compleet. 

Fijn om iedereen weer te zien.

8 februariLees verder

Kalender

<< mei 2021 >>
madiwodovrzazo
       
262728293012
       
3456789
       
10111213141516
       
17181920212223
       
24252627282930
       
31123456
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren