Dyslexie

Definitie dyslexie:

Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/ of schriftbeeldvorming (spellen).

 

Door de invoering van het passend onderwijs valt per 1 januari 2015 de dyslexiezorg onder de Jeugdwet. Dit betekent dat de dyslexiezorg niet meer door de zorgverzekeraar georganiseerd en gefinancierd wordt, maar door de gemeente. Voor het verkrijgen van een dyslexieverklaring en eventueel behandeling zijn verschillende stappen nodig: signaleren, begeleiding, onderzoeken en verdere hulp.

 

Mogelijke signalen voor ouders en leerkrachten:

• De leerling heeft al in een vroeg stadium problemen met het onthouden van bijvoorbeeld namen, kleuren en versjes.

• De leerling heeft moeite met het herkennen van klanken (fonemisch bewustzijn).

• De leerling draait soms letters en cijfers om.

• Na intensieve training is er geen of nauwelijks vooruitgang op het gebied van lezen en spellen.

• Het niveau van lezen en spellen kan na een vakantie lager dan voor de vakantie.

• De leerling verwerkt informatie langzamer dan leeftijdgenoten.

• De leerling heeft soms moeite om op woorden te komen.

• De leerling heeft moeite met het automatiseren van optellen, aftrekken en tafels.

• Dyslexie komt bij meer familieleden voor.

 

Als lees/spellingsproblemen zijn gesignaleerd zal de school uw kind extra ondersteunen. De manier waarop dit gebeurt kan verschillen: groepsleerkrachten kunnen de begeleiding verzorgen, maar ook een remedial teacher of tutor kan hiervoor worden ingezet.

 

Als uw kind minimaal anderhalf jaar leesonderwijs heeft ontvangen en na intensieve begeleiding van minstens een half jaar blijkt dat er onvoldoende vooruitgang is geboekt, dan is doorverwijzing naar meer gespecialiseerde zorginstantie aan de orde. Het schooldossier dient aan te tonen dat de vermoedens van dyslexie gegrond zijn en dat er voldoende extra hulp geboden is. In dat geval vindt er vergoede diagnostiek plaats door een gekwalificeerde zorgaanbieder*, gecontracteerd door de gemeente. Een dergelijk onderzoek omvat naast de didactische toetsen die de interne begeleiders op school afnemen, een intelligentieonderzoek en een aantal specifieke toetsen rond informatieverwerking en het geheugen. Als dyslexie wordt vastgesteld dan krijgt een leerling een dyslexieverklaring.

 

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding van alle kinderen met dyslexie. Alleen als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie komt uw kind in aanmerking voor 45 tot 60 behandelingen van een zorgaanbieder. Naast deze behandelingen krijgt uw kind huiswerk mee. Het is van essentieel belang dat zowel ouders als school nauw betrokken zijn bij de behandeling.

Ondanks de dyslexieverklaring komen niet alle kinderen in aanmerking voor specialistische zorg buiten school. Wel hebben ze recht op de compenserende en dispenserende maatregelen die geboden kunnen worden binnen school.

 

In overleg met de leerkracht, ouders en leerling worden de maatregelen ter verlichting en compensatie schriftelijk vastgelegd in een persoonlijk ‘dyslexie-protocol’.

 

Voorbeelden van dispenserende en/of compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op spellinggebied:

• Extra (verlengde) instructie.

• Stellen op de computer.

• Spellingscontrole gebruiken op de computer.

• Minder maken van de taallessen, en/of dit mondeling afmaken met een leerling.

• Bij zinnendictees alleen de dikgedrukte woorden opschrijven.

• Visuele ondersteuning van de spellingregels.

• Regelmatig gesprekken voeren met de leerling.

• Werkstukken van Topondernemers voorbereiden met de leerling. Tekst in het klad wordt meteen op de computer getypt.

• Schrijftaak verlichten.

• Spellingfouten negeren/gedifferentieerd beoordelen (bijv. bij topografie/Engels)

 

Voorbeelden van dispenserende/compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op leesgebied:

• Voorlezen van een tekst door leerkracht of medeleerling. Dit geldt niet voor teksten van het Cito begrijpend lezen.

• Makkelijke boeken die qua inhoud aansluiten bij de leeftijd/interesse van de leerling.

• Extra leestijd.

• Extra (verlengde) instructie.

• Geheugensteuntjes (visueel).

 

Voor de afname van Citotoetsen bij dyslectische leerlingen kunt op deze site van het Cito kijken.

 

Hoofdbehandelaars werken volgens het Protocol Diagnostiek en Behandeling 2.0. De volgende beroepsgroepen zijn bevoegd om de behandeling uit te voeren:

• Een BIG geregistreerd gezondheidspsycholoog,

• een NIP geregistreerd kinder- en jeugdpsycholoog en

• een NVO-geregistreerd orthopedagoog- generalist.

 

Als medebehandelaar kunnen een basispsycholoog en /of orthopedagoog en logopedist betrokken worden.

Nieuws

Sinterklaas op de Oosteinder

Vandaag is het groot feest op de Oosteinder. 

 

Sinterklaas heeft vannacht bij ons op school geslapen en was dus vanochtend al binnen.

Hij heeft een rondje gelopen langs de klassen en de kinderen uit groep 1 t/m 4 mogen op visite bij Sinterklaas.

 

In de groepen 5 t/m 8 geniet iedereen van de gezelligheid, pepernoten, fruit, maar vooral van de surprises.

Een topdag!

 

 

 

 

27 novemberLees verder
Predicaat AtSchool, High Performing - Leading in Learning

De afgelopen twee jaar hebben wij als school het HPS-programma gevolgd. Dit is een wetenschappelijk onderbouwd veranderprogramma om een schoolomgeving te creëren waarin alle kinderen leren en het vakmanschap van de leerkracht centraal staat. We doen dit omdat we ons willen blijven ontwikkelen.

 

Net voor de zomervakantie hebben wij het theoretische gedeelte met de waardering excellent afgesloten. Deze week was de audit, waarbij is onderzocht hoe wij de theorie in de praktijk hebben gebracht. We hebben kunnen aantonen dat we een school zijn waar kwalitatief goed onderwijs wordt gegeven met gelijke kansen voor alle kinderen. Daarom hebben wij afgelopen vrijdag het predicaat AtSchool, High Performing - Leading in Learning mogen ontvangen. Natuurlijk zijn wij hier erg trots op. Het gehele team heeft hier de afgelopen jaren hard voor gewerkt en het is een hele mooie waardering voor alle inspanningen.

 

Dit alles betekent niet dat we nu achterover kunnen leunen. We blijven ons inzetten om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren.

 

Meer informatie over het AtSchool concept vindt u op:  https://academicabusiness.college/atschool/

5 oktoberLees verder

Kalender

<< november 2020 >>
madiwodovrzazo
       
2627282930311
       
2345678
       
9101112131415
       
16171819202122
       
23242526272829
       
30123456
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren