Gedragsprotocol

Wij streven naar een veilig en positief schoolklimaat.

 

Door afspraken en regels zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen elkaar aanspreken op deze afspraken als er zich ongewenste situaties voordoen.

 

De afspraken zijn:

  1. Iedereen hoort erbij.
  2. We noemen elkaar bij de voornaam.
  3. We helpen elkaar.
  4. We luisteren naar elkaar.
  5. Je mag alleen met toestemming aan elkaars spullen komen en je gaat er netjes mee om.
  6. Als je ruzie hebt, probeer het dan eerst samen op te lossen. Lukt dit niet, ga dan naar je juf of meester.
  7. Als je wordt gepest, zoek dan altijd hulp bij je juf of meester of juf Marjanne (aanspreekpunt pesten).

Regels en afspraken in de groep

Kinderen en leerkracht kunnen in hun eigen groep een aanvulling geven op deze schoolregels. Die aanvulling wordt opgesteld, door en met de groep, Zowel schoolafspraken en –regels, als groepsafspraken en-regels zijn zichtbaar in de klas opgehangen.

Om dit groepsproces te ondersteunen worden er gedurende het schooljaar groepsvormende lessen gegeven in vastgestelde periodes van het schooljaar (en eventueel buiten deze periodes, als de groepsdynamiek hierom vraagt.)

Daarnaast worden er ook specifieke weerbaarheidslessen gegeven om de weerbaarheid van kinderen te ontwikkelingen. Al deze lessen zijn samengesteld en verzameld door het schoolteam.

 

Pesten op school

Pesten komt op iedere school voor; ook bij ons. Het is een probleem dat wij onder ogen zien en op onze school serieus aanpakken.

Wij hebben daartoe de volgende uitgangspunten geformuleerd: 

 

  • De school probeert pestproblemen te voorkomen. Het thema pesten staat o.a. centraal in ‘de week tegen pesten’ in september in de groepen 3 t/m 8. Het doel hiervan is het onderwerp pesten bespreekbaar te maken in algemene zin. Hier gaat een preventieve werking vanuit. In de groepen 1/2  wordt het thema indien nodig besproken. (bijv. aan de hand van een prentenboek)
  • 2 keer per jaar wordt er in groep 5 t/m 8 een vragenlijst ingevuld door de kinderen over veiligheid in de klas en op school. De uitkomst hiervan is uitgangspunt voor lessen en/of andere activiteiten rond het thema veiligheid, waaronder pesten valt.
  • Bij pesten zijn meerdere partijen betrokken. De gepeste, de pester, de groepsgenoten, ouders en leerkrachten. Alle partijen worden serieus genomen.
  • Pesten is een gezamenlijk probleem van alle partijen.
  • Pesten buiten school komt vaak de school in. Ook dit nemen wij serieus (bijvoorbeeld cyberpesten)
  • Als een leerkracht een pestenincident signaleert of hiervan op de hoogte wordt gesteld door derden neemt hij/zij dit altijd serieus.
  • De leerkracht gaat in gesprek met de gepeste(n), de pester(s) en de groepsgenoten.
  • De leerkracht gaat in gesprek met de ouders van de gepeste(n) en de pester(s).
  • De leerkracht meldt het pestincident bij het Aanspreekpunt Pesten (teamlid Marjanne Roodenburg). Het aanspreekpunt kan, indien wenselijk, leerling(en) ouder(s) en/of leerkrachten ondersteunen. Voor kinderen is er ook de mogelijkheid om een beroep te doen op het Aanspreekpunt Pesten buiten de leerkracht om. Daartoe kunnen zij een briefje doen in de daarvoor bestemde brievenbus in de hal bij de teamkamer.
  • Wanneer het ongewenste gedrag niet stopt heeft dit consequenties voor de desbetreffende leerling. (Zie hieronder beschreven)

Wat als het sociale schoolklimaat niet de gewenste veiligheid biedt?

 

Als ondanks hulp, begeleiding en gesprekken met kinderen en ouders het pesten doorgaat en de sociale veiligheid van één of meerdere leerlingen in geding is worden de volgende stappen genomen: 

 

  1. Bij aanhoudend pestgedrag kan er voor gekozen worden om een leerling tijdelijk in een andere groep te plaatsen, binnen de school. Ook het (tijdelijk) plaatsen op een andere school behoort tot de mogelijkheden.
  2. In extreme gevallen, als het pestgedrag niet stopt, kan een leerling geschorst of verwijderd worden.

Nieuws

Kalender

<< maart 2024 >>
madiwodovrzazo
       
26272829123
       
45678910
       
11121314151617
       
18192021222324
       
25262728293031
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren