Visie op leren

Wij kijken naar de balans van de emotionele, sociale, cognitieve en fysieke ontwikkeling van een kind met als doel een basis te creƫren voor ontwikkeling en zelfvertrouwen. Deze aanpak wordt de integratieve aanpak genoemd.

De leerkracht is een professional die de leerlingen stuurt op het verwerven van kennis. Kennis is de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden. De leerkracht activeert de voorkennis om verbinding te maken tussen wat de leerling al weet en de nieuwe leerstof. Nieuwe kennis is beter te begrijpen als deze kan worden vastgehaakt aan reeds aanwezige relevante kennis.   Naast het overbrengen van kennis is het inzicht krijgen van en invloed uitoefenen op het eigen leren en belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Op deze manier wordt het eigenaarschap van de kinderen bevorderd.  

Veel onderwijstijd besteden we aan de basisvakken rekenen, taal en lezen. Door kwalitatief goede instructie behalen de leerlingen de basisdoelen (1F) en streven we naar het behalen van de 1S/2F doelen. Sommige leerlingen hebben meer tijd nodig om zich de doelen eigen te maken. Voor deze leerlingen realiseren we extra tijd voor instructie en begeleide inoefening in de vorm van verlengde instructie. Andere leerlingen geven we na de instructie verdieping of uitbreiding van de leerstof. Wij hebben hoge verwachtingen en accepteren niet zomaar dat kinderen iets niet kunnen.

Als je leert, ga je iets doen wat je daarvoor nog niet beheerste. Dat is niet altijd leuk. De leerkracht geeft de leerlingen vertrouwen en daagt ze uit, zodat ze gemotiveerd blijven om te leren. Ze behalen succeservaringen en ervaren dat leren ook plezier geeft.

 

Visie op leren

Nieuws

Kalender

<< maart 2024 >>
madiwodovrzazo
       
26272829123
       
45678910
       
11121314151617
       
18192021222324
       
25262728293031
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren