Inloggen
Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders
preview
nieuwsbrief 12

Nieuwsbrief 10

Sociale veiligheid

Vorig schooljaar is het nieuwe sociaal veiligheidsplan ingevoerd op school.

In een eerdere nieuwsbrieven informeerden wij u daar al over.

Daar stond onder meer in dat wanneer u vragen heeft over de sociale veiligheid of als u merkt dat uw kind zich niet veilig voelt, de leerkracht het eerste aanspreekpunt is. Er kunnen echter redenen zijn waardoor een kind zich niet wil of kan uiten bij de leerkracht of ouders.

Om de kinderen een alternatief te bieden, werken we met een ‘Aanspreekpunt Pesten’.

Deze taak wordt ingevuld door juf Marjanne. Kinderen kunnen haar bereiken door een briefje te schrijven en deze in de daarvoor bestemde –afgesloten- brievenbus te doen. Er is ook dit schooljaar diverse malen door leerlingen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.

 

Daarnaast hebben we, om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de beleving van de kinderen omtrent sociale veiligheid, in de groepen 6, 7 en 8 een leerling-enquête afgenomen met diverse vragen over dit thema. Juf Marjanne heeft dit in de groepen begeleid. De kinderen hadden de keuze om de enquête anoniem in te vullen of met hun naam erbij.

De uitslagen per groep zijn besproken met de desbetreffende leerkrachten. De leerkracht krijgt zo een duidelijk beeld van de beleving en sfeer in de groep. Waar nodig kan de leerkracht in gesprek gaan met leerlingen of anderszins inspelen hierop.

 

De kinderen uit de groepen 6 t/m 8 die hebben deelgenomen aan de enquête hebben de Oosteinder een rapportcijfer geven van 7,8 op de vraag: welk rapportcijfer geef je de school?

 

In onderstaand overzicht ziet u een weergave van de verdere uitslag van deze enquête op schoolniveau. Ook kunt u de deze uitslag vergelijken met de uitslag van vorig schooljaar.

De antwoordmogelijkheden zijn uitgewerkt als een 4-punts schaal:

1  helemaal niet

2  niet

3  wel

4  helemaal wel

 

 Inline image

 

 

Nieuw cultuurplan

Er is dit jaar een nieuw plan voor cultuur geschreven, waar we aankomend schooljaar mee aan de slag zullen gaan. Cultuureducatie is voor onze school belangrijk omdat kinderen hun talenten kunnen ontplooien, ze leren zich te uiten via expressie en leren door creativiteit probleemoplossend te denken. Ook biedt cultuureducatie verdieping in alle vakken door te doen (werken met handen en voeten), het zorgt voor aantrekkelijk onderwijs en op deze manier beleven kinderen dingen, die ze onthouden voor later, het blijft ze bij! Cultuureducatie geeft kinderen een goede algemene ontwikkeling mee en laat ze zien wat cultuur en erfgoed nu eigenlijk is. Welke culturen zijn er en hoe ga je met elkaar om? Het moet eraan bijdragen dat kinderen zich veilig voelen in een goede sfeer en hierdoor het beste uit zichzelf hebben kunnen halen. Dit is helemaal in de lijn van onze schoolvisie.

In dit plan is er veel aandacht voor de verschillende kunstdisciplines; media-educatie, erfgoededucatie, kunsteducatie, muziek, dans, literair en drama. Deze verschillende disciplines hebben we geïntegreerd in onze methode voor wereldoriëntatie, TopOndernemers. Binnen de thema’s van TopOndernemers zijn er per jaargroep activiteiten of leskisten die we aan bod laten komen. Op die manier hebben we een mooie doorgaande lijn op gebied van cultuureducatie.

Het open podium, zoals dit er voorheen was, is iets aangepast. Waar uw zoon/dochter voorheen twee keer per jaar ging optreden op het podium (u mocht dan een keer per jaar komen kijken), zal dit aankomend schooljaar voor de groepen 1 t/m 6 een keer zijn in de maand mei; de meivoorstelling! Bij dit optreden zal u uitgenodigd worden om te komen kijken. Het wordt dan een voorstelling die uitgebreider zal zijn en waar de uitvoering meer tot zijn recht zal komen. De groepen 7 hebben met kerst een musical en groep 8 behoudt de eindmusical. Vandaar dat zij niet nog eens extra meedoen aan de voorstelling in mei.

 

Informatie nieuwe schooljaar

In de bijlage ziet u waar uw kind volgend schooljaar les krijgt van de nieuwe meester of juf.

Gym

Groepen 1/2

De kinderen van de groepen 1/2 krijgen 2x per week bewegingsonderwijs in het speellokaal. We vragen u hiervoor een paar gymschoentjes aan te schaffen, beiden voorzien van naam.Wilt u dit in een tasje van stof met de naam van uw kind mee geven? Dit tasje blijft op school in de 'gymbak'. Wilt u af en toe conroleren of de schoenen nog passen?

 

Groepen 3 tot en met 8

Deze gymlessen worden gegeven door een vakdocent voor gym.

Op maandag verzorgt Edwin van Dort de gymlessen. Meester Edwin gaat meester Leon vervangen, hij gaat zich in het begin van het nieuwe schooljaar nog aan u voorstellen.

Op dinsdag, woensdag en vrijdag verzorgt meester Wieger dit.

Op maandag en vrijdag worden de gymlessen gegeven in de Bloemhof. De andere lessen worden gegeven in de Mikado. De kinderen nemen op de dag dat zij gym hebben een tas met gymkleding mee naar school. De schoenen mogen geen donkere zool hebben.

Is de gymles in de Bloemhof, dan nemen de kinderen hun fiets mee naar school. Dit moet een goed werkende fiets zijn waarbij de remmen werken, er een werkend slot op zit en de ketting goed vast zit. Om veilig te kunnen fietsen is het van belang dat de kinderen een goede rugzak hebben of een bagagedrager met snelbinders om de tas achterop te doen.

 

Verbetering binnenklimaat De Mikado

Wij zijn erg blij dat er in de zomervakantie wordt gestart met het verbeteren van het binnenklimaat.

De werkzaamheden omvatten de volgende maatregelen:

- Aanbrengen ventilatie volgens de huidige normen in plaats van bouwbesluit 2003;

- Verbeteren van de verwarming, zodat de koude-klachten worden opgelost;

- Aanbrengen koeling om warmte-klachten te verhelpen;

- Nieuwe en bestaande installaties verduurzamen.

In de zomervakantie wordt gestart met de werkzaamheden die het meeste overlast geven.

Fasegewijs per lokalengroep worden na de zomervakantie de werkzaamheden aan de installaties voortgezet en uitgevoerd.

De nieuwe installatie zal naar verwachting aan het einde van dit jaar worden opgeleverd. Het goed inregelen van het systeem en de nazorg loopt door tot in 2019.

Vanzelfsprekend zullen de werkzaamheden overlast geven. Er worden afspraken gemaakt met alle betrokkenen om deze overlast tot een minimum te beperken.

Begin volgend schooljaar zullen wij u verder informeren over dit project.

 

Fijne vakantie

Het team van de Oosteinder wenst iedereen een hele fijne zomervakantie!