Inloggen
Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders
preview
Nieuwsbrief 5

Nieuwsbrief 10

Nationale voorleesdagen

Op school besteden we dit jaar aandacht aan De Nationale Voorleesdagen 25 januari tot en met 4 februari. We hebben deze geopend met filmpjes van de ‘Masked Voorlezers’!  

Een aap, koe en konijn hebben kleine stukjes tekst voorgelezen uit het prentenboek ‘De wolf die uit het boek viel’, een stukje informatieve tekst over Kamelen, een contactadvertentie uit ‘Laat een boodschap achter in het zand’, een gedicht uit ‘Ik leer je liedjes van verlangen, en aan je apenstaartje hangen en natuurlijk de klassieker ‘Hier is de boze heks’.  

Iedere dag mochten de kinderen van één filmpje raden wie de ‘Masked Voorlezer’ was. Daarna volgde de onthulling. Het viel zeer in de smaak bij de kinderen en collega’s. Binnenkort plaatsen we het filmpje van de aap op de onderwijsblog.

Verder wordt er deze week in iedere klas en aantal dagen voorgelezen door ouders. Ook hier is meer dan enthousiast op gereageerd!  

 

Voorlezen aan kinderen is belangrijk, ongeacht de leeftijd. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt ze veel plezier. Carina de Vries, ondersteuning taal en anderstalige kinderen, heeft een poster ontwikkeld waarop u kunt zien wat het voorlezen voor kinderen kan betekenen. Deze is toegevoegd in de bijlage.

 

 

Studiedag

Op maandag 13 februari is er een studiedag voor de leerkracht. De kinderen zijn op deze dag vrij.

Het team gaat verder met Close Reading. Close Reading is een manier van lezen waarbij leerlingen een uitdagende tekst meerdere malen lezen, steeds met een ander leesdoel. Het doel van Close Reading is dat kinderen de tekst goed begrijpen en erachter komen wat de schrijver met de tekst wil vertellen. Daarvoor gaan ze actief met de tekst aan de slag. Ze zoeken naar informatie, stellen vragen over de tekst en beantwoorden deze, maken aantekeningen en discussiëren over wat ze gelezen hebben.

Advies groep 8/ rapport

Groep 8 krijgt op donderdag 16 februari het defintieve advies mee naar huis. De oudergesprekken vinden plaats op maandag 20 februari. De ouders ontvangen hiervoor een uitnodiging van de leerkracht.

 

De kinderen van groep 3 tot en met 8 krijgen hun rapport op vrijdag 17 maart mee. De oudergesprekken staan gepland op donderdag 23 maart en maandag 27 maart. 

Ouders kunnen zich inschrijven voor de gesprekken in de week na de voorjaarsvakantie.

Schaatsen

Ook in 2023 gaan we weer sportief en gezellig schaatsen!

Dit jaar gaan we op woensdagochtend 8 maart met de middenbouw(gr. 3 t/m 5)en woensdagochtend 15 maart met de bovenbouw (gr. 6 t/m 8). 

Wilt u alvast op zoek gaan naar passende schaatsen voor uw kind?

Als uw kind geen schaatsen heeft, is er de mogelijkheid om schaatsen te huren. Er zijn (combi-) noren en ijshockeyschaatsen te huur vanaf maat 28. Kosten bedragen € 5,00.

 

We zijn voor deze dagen op zoek naar ouders die willen rijden én begeleiden.

De oproep om te komen helpen, krijgt u binnenkort via de leerkracht van uw kind.

Carnaval

Het mag en kan weer, dit jaar vieren we weer Carnaval op De Oosteinder en wel op vrijdag 17 februari as

Alle kinderen en hulpouders mogen zelf weten hoe en óf ze verkleed komen op deze dag. 

 

Een aantal dingen zijn voor deze dag belangrijk: 

- De kinderen hoeven geen eten en drinken voor de ochtendpauze mee te nemen, hier wordt voor gezorgd.  

-Wanneer je kind een allergie heeft, neem dan even contact op de groepsleerkracht. Het is dan de bedoeling dat je zelf iets lekkers mee geeft aan je kind voor deze ochtend. De school/OC zorgt hier niet voor.  

- “Losse verkleedspullen” graag voorzien van een naam!  

- Confetti, party poppers en spuitbussen zijn niet toegestaan

 

Natuurlijk kunnen wij ook dit jaar uw hulp weer goed gebruiken! 

 

Voor de groepen 1-2: 

* Het begeleiden van een groepje

 

Voor groep 1 t/m 4: 

* Schminken   

Voor de groepen 3 t/m 8: 

* Helpen/ondersteunen bij een activiteit of spelletje  

* Waarzegster of waarzegger spelen 

* Casinoleider zijn 

Aan het eind van de ochtend gaan we met alle leerkrachten en hulpouders de lokalen weer opruimen. Om 12.00 uur zijn we klaar. Alle leerlingen zijn deze dag om 12.00uur vrij.  Wij hopen dat u (weer) enthousiast bent om ons te komen helpen, zodat we op school weer een mooi carnaval feest kunnen organiseren voor de kinderen. 

Wilt u ons komen helpen? U kunt zich opgeven door het vragenlijstje van het eerder verstuurde bericht Hulp gevraagd voor carnaval vrijdag 17 februari, in te vullen. In de week van het feest krijgen alle helpende ouders een bericht met informatie over de dag. 

Informatie avond groep 3 over lezen en Cito

Op dinsdag 7 maart staat voor de ouders van groep 3 een informatieavond gepland over het leesonderwijs en de Citotoetsen. U bent van harte welkom vanaf 18.45 uur, het officiele gedeelte start om 19.00 uur. 

De avond is in de lokalen van groep 8, u kunt naar boven via de buitentrap aan de kant van C. Amalialaan. 

De verwachting is dat we rond 20.00 uur de ouderavond afsluiten.

 

Tijdens deze avond zullen de leesspecialisten iets vertellen over het leesonderwijs in groep 3, het belang van (voor)lezen thuis en leesbevorderende activiteiten. 

Een intern begeleider legt uit welke Cito toetsen we afnemen en hoe u de resultaten kunt lezen die u meekrijgt bij het rapport. 

 

Vorig schooljaar hebben we deze avond online gehouden voor de ouders van de huidige groepen 4. Mocht u deze avond hebben gemist, of geinteresserd zijn in herhaling, dan bent u ook van harte welkom.

Hulp gevraagd bij het leesprogramma Bouw

Vanaf medio april 2023 zijn wij op zoek naar hulpouders die individueel willen werken met het computerprogramma BOUW met leerlingen uit groep 2. Het programma BOUW is bestemd voor leerlingen die wat extra hulp nodig hebben bij het (aanvankelijk) leren lezen. Het tijdsbestek per leerling is 20 minuten. U kunt met 1 of meer leerlingen werken. Het is hiervoor van belang dat u iedere week beschikbaar bent. Lijkt u dit leuk om te doen, dan kunt een bericht sturen via Schoudercom aan de leesspecialisten. Mocht u eerst meer informatie willen, dan kan dat natuurlijk ook. Dit bericht mag ook naar de leesspecialisten. 

Topografie

Dit schooljaar zijn we in groep 6 t/m 8 gestart met een nieuwe methode voor topografie. Het doel van deze methode is dat de leerlingen een topografisch wereldbeeld opbouwen. Dat wereldbeeld is bedoeld als kapstok om kennis over de wereld aan op te hangen. Topografie gebruik je namelijk niet alleen bij aardrijkskunde of de lessen topografie. Een gebeurtenis op het jeugdjournaal, een boek, een geschiedenisonderwerp, alles speelt zich op een plek af. Waar ligt die plek, hoe ziet het er daar uit, welke gebieden en plaatsen liggen er in de buurt? Een topografisch wereldbeeld is belangrijk instrument om gebeurtenissen en verhalen te begrijpen. 

Met de lessen topografie bouwen de leerlingen een wereldbeeld op. Het leren van de 'blinde kaart’ van een gebied is een onderdeel hiervan. Alleen de ‘blinde kaart’ leren is echter niet effectief, het wordt snel weer vergeten. Om een goed wereldbeeld op te bouwen, worden bij de lessen ook filmpjes bekeken, foto's getoond en er wordt informatie gegeven over het gebied. Op deze manier maken de leerlingen een mental map (een eigen altaskaart) in hun hoofd van het gebied. Dit gebeurt in de topo-taak.  Deze taak krijgen de leerlingen mee naar huis om te leren. 
In de daaropvolgende les, de ontdek-taak, wordt de topografie toegepast. Ook wordt er met kaarten over het gebied geoefend met kaartvaardigheden; bijvoorbeeld lezen van een legenda, windstreken benoemen, afstanden meten.  

 

Omdat topografie meer is dan alleen de blinde kaart uit je hoofd kennen, bestaan de toetsen van onze topografiemethode uit meerdere soorten vragen.  

  • Als eerste uit de directe topografie vragen; de ‘blinde kaart’ opdrachten.  
  • Daarnaast wordt de topografie getoetst met indirecte vragen. Bij deze vragen hebben de leerlingen de geleerde topografie nodig en moeten een beroep doen op hun ‘mental map’ en de geoefende kaartvaardigheden.  Ze moeten bijvoorbeeld stellingen beantwoorden als: ‘Den Haag ligt aan de Noordzee: ja/nee’. Of door een vraag te stellen over een themakaart: In welke provincie onweert het het vaakst?  Dit soort vragen wordt geoefend in de ontdek-taak.  

Deze indirecte manier van vragen stellen over de topografie is nieuw ten opzichte van onze vorige topografiemethode, maar wij denken een zeer waardevolle verbetering. 

 

Aanmelden broertjes/ zusjes

Heeft u kinderen die nog niet naar school gaan? En heeft u deze nog niet ingeschreven op de Oosteinder? Dan willen we u vragen om dit zo spoedig mogelijk te doen.

Een inschrijfformulier kunt u via SchouderCom aanvragen bij José van de administratie. Uiteraard mag u ook even binnenlopen om een formulier op te halen.